Direktlänk till inlägg 5 februari 2012

Hjälp mig!

Av Madeleine Rahali - 5 februari 2012 16:03

Som jag skrev i min presentation så är ju min hund Kischa gravid, valparna beräknas komma i slutet av februari, men man vet ju aldrig!Jag måste ju säga att jag ser fram emot det och att jag är ganska medveten om allt vad det innebär hehe

Det är något jag tycker att alla ska få uppleva, att bli förälder oavsett om man är människa, hund, katt el vad man nu är....

Finns det nån vänlig själ som kan komma med några goda råd till mig som jag bör veta eller som jag ska tänka på??

Återkommer lite senare    Min älskade hund Kischa  

 
 
Ingen bild

Bellis

5 februari 2012 17:24

Ja kan försöka ge lite råd å info från Tequilas valpningar! : )

oftast så klara de av de så bra själva men de är viktigt att vara med så de känner trygghet å lite lugn, du kommer märka när de är dags, hon blir orolig å flåsar rejält, Tequila klarade första kullen galant på 11 valpar, fick hjälpa henne att öppna foster hinnorna å stoppa henne från att bita av hela navelsträngarna, de ska vara kvar en bit för de läker bäst då.
Suga ur vatten kan man behöva göra oxå från valparna, hon krystade ut alla me samma tidsintevall på några timmar, å när hon hade paus fick hon gå ut å kissa snabbt å äta lite glass med druvsocker i för att få extra kraft att få ut resten, de blev hon jätte glad för det hjärtat mitt!

Hennes andra kull började med några timmars krystande utan något resultat, blev att åka snabbt in till bagarmossen efter råd av dom,
vi kom in på rummet å hon födde 6 st på en gång, bara att hon fick röra på sej hade hjälpt!: ) Den första som kom ut hade en sån svullen skalle av att ha legat i födselgången så länge men klarade sej utan problem, de trodde att valpen skulle vara död, men hon va så fin å väldigt levande!

Vi åkte hem när vi märkte att Tequila pausade å hon började krysta hemma i bädden igen, efter 3 timmar utan att de kom ut nåt så ringde ja å vi fick rusa till veterinären med henne, tur de för hon hade 2 valpar som va på väg ut samtidigt och risken va stor att hon å valpanra i magen dog så de blev ett akut kejsarsnitt å de kom 4 fina valpar, dock dog en på vägen hem, kan har varit utan mjölk för länge, de andra klarade sej bra! Så du ska ha veterinär nummer framme så du kan ringa snabbt om de behövs, de ska inte ta för lång tid från att hon krystar,

Att ha hunden försäkrad är ju alltid a och o, speciellt nu när kalaset gick på nästan 30000 vi betala 7000.

Den sortens hund som vi har, har ju en tendens att få många valpar så de kan vara bra att ha köpt ESBILAC och flaska från apoteket som är en ersättning du kan ge från första levnadsdagen, om de är en stor kull eller om nån är lite å svag å blir bortknuffad så är de bra att ha!

måste laga mat nu men om ja kommer på mer så skriver ja å du kan ju alltid ring eller så ses vi snart! Stor kram till dej å vackra Kischa <3




Madeleine Rahali

5 februari 2012 17:40

Tack Bellis

 
Ingen bild

Bellis

5 februari 2012 17:40

Å just d, Jag hade hjälp av Sara å Elisabeth oxå å utan dom så hade ja nog inte klarat de, fick nästan lite panik å dom hade ju varit med å förlöst valpar förr så de va tryggt att ha dom där, fick hjlp med att få liv i en liten å suga ur vatten, annars hade han dött å ja hade nog inte fixat de själv! <3

Madeleine Rahali

5 februari 2012 17:45

Vänner är alltid bra och ha, man lär sig av varandra. Det är det vänner är till för ;-)))
Kram så länge gumman

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Madeleine Rahali - 7 april 2018 01:45

5563294663

Av Madeleine Rahali - 7 april 2018 01:26

5563294663

Av Madeleine Rahali - 7 april 2018 01:26

5563294663

Av Madeleine Rahali - 23 maj 2014 04:14

Nu är jag officiellt Team Leader på Tele2 Arenan, YES i did it så stolt över mig själv. Fick det pga att man såg mig och min kompitens, för att jag är jag och den jag är :-))))) Ja jag skulle ju uppdatera oftare lovade jag, men det händer ju så mycke...

Av Madeleine Rahali - 11 maj 2014 17:22

Japp idag är det söndag men inte som dom andra söndagarna, för idag är jag lycklig och full med energi. Varför jo därför att på en vecka så har det vänt för mig till så mycket posetivt i mitt liv    Jag har blivit befodrad och ska gå utbildning t...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<<
Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok, skriv gärna en kommentar

www.salong-balkong.se

www.salong-balkong.se

salong-balkong är min hobbyverksamhet än så länge, men tänker att inom ett år så ska jag regestrera det som enskild firma :-) Här kommer jag att presentera mina behandlingar :-)


Ovido - Quiz & Flashcards