Direktlänk till inlägg 11 februari 2012

Bara sådär...

Av Madeleine Rahali - 11 februari 2012 00:55

Jag har ju berättat att jag har två st barn, kan tillägga två st med funktionshinder och handikapp. Min son som är 17 år gammal har ADHD, Asberger syndrom och tourett syndrom och det har fan inte varit lätt alla gånger. Fattar inte varför det inte finns en myndighet eller en folder med alla information om rättigheter,lagar, insatser mm för oss alla föräldrar som har ett barn eller flera barn med funktionhinder eller handikapp! Det är ju faktiskt vi tillsammans med barnet, pappor, myndigheterna, sjukvården, förskolor eller skolor, anhöriga och alla andra som faktiskt tillsammans ska genomgå denna otroliga påfrestande resa. Nån påstår något eller att föräldrarna själva börjar märka att deras barn avviker i sitt beteende och man slår larm och söker hjälp. Då brukar det påbörjas en sk utredning som ofta leder till en Diagnos. Men sen då?

Där står föräldrarna med ett intyg i handen som ett bevis på att deras barn har ett funktionshinder eller ett handikapp! Dom har även en skyldighet gentimot sitt barn att försöka förklara vad det innebär, så att barnet ska förstå att det finns anledningar till sitt konstiga agerande och sin otroliga känsla av att känna sig annorlunda och hela tiden få kämpa emot för att vara som alla andra och att förstå varför jag har ett avvikande beetende kontra mina kamrater. Först ska föräldrar tillsammans med sitt barn landa i allt detta och smälta det dom misstänkt och förstå alla indikationer som kommit från familj, vänner och omgivningen. Sen när man kommit ur den procesen så ska man även ta steget att berätta det för dom som man delar sin vårdnad med när det gäller sitt barn. Man kan bli bemött med förståelse men man ska oxå vara berädd på att inte alla har den förmågan. Okunskap är rädsla som kan ge ett sken av oförståelse och förakt. Då har man kommit så långt... Sen då?

Vart får man verktygen ifrån eller var hämtar man sin rätt till stöd och hjälp som förälder för att mäkta med och kunna hjälpa sitt barn med dess svårigheter?

Vem informerar er föräldrar om att detta har du rätt till eller härifrån kan du få råd och stöd, eller att det här finns och att det här har ditt barn rätt till,tex dom här resurserna finns som du har rätt att söka för att ditt barn ska får det lättare i tex skolan med att han eller hon ska kunna få rätt stöd för att klara sina mål och få bättre förutsättningar utifrån sina svårigheter,istället för att barnet hela tiden känner känslan av att dom misslyckas och känslan av att dom ofta känner sig missförstådda och annorlunda, oftast så ställs det för höga krav på barnen innan man har förståt deras problematik och gjort upp en handlingsplan om hur vi ska arbeta och kunna hjälpa barnet på bästa sätt så att barnet når det resultat som förväntas av barnet utifrån barnets takt och dennes egna förmåga.

Visste du t.ex att det finns två olika lagar som styr för barn med funktionshinder och handikapp?

Dom två lagar är dom som styr ditt barns rätt till hjälp och som kan hjälpa dig med olika insatser för ditt barn  beroende på vilket funktionshinder eller handikapp ditt barn har! Lagen om SOL är den som går in för barn med nedsatta funktionshinder. Lagen om LSS är för barn som har ett eller fler handikapp och eventuellt funktionshinder, på lss:en blir man tilldelad en biståndsbedömmare/kontaktperson som tillsammans med er föräldrar och barnet hjälper till att vägleda er utifrån hur behovet ser ut och vilka insatser barnet  behöver för behoven kan se väldigt olika ut hos varje enskilt barn och det enskilda barnets problematik.

Vårdbidrag är nått man som förälder har rätt att söka genom försäkringskassan, tex

Hur vet man då vad som är skillnaden på ett funktionshinder eller om det är ett handikapp? Eller under vilken lag går mitt barn under?

Den informationen får man läsa och ta reda på alldeles själv...

Blir man upplyst nånstans att om man har ett barn med funktionshinder eller handikapp så har man rätt att söka vårdbidrag genom försäkringskassan? För du vårdar ju faktikt ditt barn på din fritid och många gånger får du oxå avstå från saker som ditt barn inte klarar av, man kanske måste genomgå många olika behandlingar, eller barnet kan inte gå på fritids så du blir tvungen att sänka din sysselsättningsgrad på ditt arbete. Barnet kan inte lämnas utan uppsyn (för då händer det saker)mmm JAG skulle kunna dra hundra ex till, men ni är med på vad jag menar. Barnet kanske har svårt att befinna sig där det är mycket folk och hög ljudnivå, då har man rätt att söka färdtjänst.

Barnet har svårt med det sociala samspelet och har inga kompisar i skolan eller på sin fritid. Då finns det kortisverkamheter man kan söka till, där barnen träffar andra barn med liknande problematik och tränar på det sociala samspelet med utbildad personal. Och får oxå upp sin egen självkänsla genom att inte tro att man är ensam i samhället om sin problematik.

Jag fortsätter imorgon för nu har Jonh Blund kommit på besök hehe   Natti Natti alla ni som följer mina inlägg KRAM

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Madeleine Rahali - 7 april 2018 01:45

5563294663

Av Madeleine Rahali - 7 april 2018 01:26

5563294663

Av Madeleine Rahali - 7 april 2018 01:26

5563294663

Av Madeleine Rahali - 23 maj 2014 04:14

Nu är jag officiellt Team Leader på Tele2 Arenan, YES i did it så stolt över mig själv. Fick det pga att man såg mig och min kompitens, för att jag är jag och den jag är :-))))) Ja jag skulle ju uppdatera oftare lovade jag, men det händer ju så mycke...

Av Madeleine Rahali - 11 maj 2014 17:22

Japp idag är det söndag men inte som dom andra söndagarna, för idag är jag lycklig och full med energi. Varför jo därför att på en vecka så har det vänt för mig till så mycket posetivt i mitt liv    Jag har blivit befodrad och ska gå utbildning t...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<<
Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok, skriv gärna en kommentar

www.salong-balkong.se

www.salong-balkong.se

salong-balkong är min hobbyverksamhet än så länge, men tänker att inom ett år så ska jag regestrera det som enskild firma :-) Här kommer jag att presentera mina behandlingar :-)


Skapa flashcards